Семінар-тренінг "Методика організації проектної діяльності учнів

Семінар-тренінг "Методика організації проектної діяльності учнів"

 

 Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені якосновні в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.      

      

         Тема семінару - тренінгу:   Методика організації проектної діяльності учнів 

         Мета: Ознайомити учасників семінару з сутністю поняття «навчальний проект», видовою характеристикою, структурою та сутністю кожного етапу роботи над проектом, застосовуючи інтерактивні методи навчання; презентувати досвід роботи школи у застосуванні методу проектів.

         Хід роботи

Презентація теми семінару-тренінгу

Ознайомлення учасників семінару – тренінгу із метою заняття

Метод «Очікування»

Усвідомлення учасниками семінару-тренінгу особистих очікувань від заняття. 

Після оголошення теми кожному учаснику пропонується:

-         описати кількома словами на «картках-краплинах» свої очікування щодо заняття;

-         приклеїти картки на «плакат-хмаринку», коментуючи свої записи.

 Теоретичний блок

( з використанням презентації Microsoft Office PowerPoint )

Слайд 1

Розкриття понять «проект», « навчальний проект», ознаки проекту, типологія та форма презентації результату.

Навчальний проект — це форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отри­мання освітньої продукції за певний проміжок часу (за А. Хуторським);

Навчальний проект - це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність учнів-парт-нерів, яка має спільну мету, узгоджені методи, засоби діяльності, спрямо­вана на досягнення спільного результату з розв'язання певної проблеми, яка має значущість для учасників проекту (за М. Бухаркіною).

 Слайд 2

Які компетентності дозволяє сформувати застосування методу проектів?

  • Аналізувати проблему, ставити завдання.
  • Визначати мету і планувати свою діяльність .
  • Проводити самоаналіз і рефлексію (самоаналіз успішності та результативності вирішення проблеми в рамках проекту) .
  • Презентувати свою роботу та її результати .
  • Працювати з інформацією.
  • Застосовувати знання, уміння та навички в різних, у тому числі і нестандартних ситуаціях.
  • Проводити дослідження (аналіз, синтез, висування гіпотези, деталізація та узагальнення).

Слайд 3

Які основні вимоги пред'являються до навчальних проектів?

  • наявність значущої проблеми / завдання (дослідної, інформаційної, практичної), що вимагає інтегрованого знання, дослідницького пошуку її вирішення
  • практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів
  • самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів
  • структурування змістовної частини проекту (із зазначенням поетапних результатів)
  • використання дослідницьких методів

Слайд 4

Які види навчальних проектів існують в освітній практиці?

за домінуючою діяльністю:

— дослідницькі,

— пошукові,

— творчі,

— рольові,

— прикладні,

— ознайомлювально-орієнтовані,

— інформаційні тощо;

за предметно-змістовою галуззю: 

монопредметні,

— міжпредметні,

— позапредметні (надпредметні);

за характером координації: 

— з безпосередньою координацією,

— з прихованою координацією;

за характером контактів: 

серед дітей однієї вікової групи (класу),

— серед учнів школи, району, міста, країни, світу;

за кількістю учасників проекту:

індивідуальні,

— парні,

— групові;

за тривалістю: 

— короткострокові (2-6 годин),

— середньої тривалості (від тижня до місяця),

— довгострокові (від місяця до кількох місяців).

 

Слайд 5

Як може бути представлений «кінцевий продукт» проектної діяльності учнів?

Модель;

Музичний твір;

Мультимедійний продукт;

Пакет рекомендацій;

Лист до ... ;

Прогноз;

Публікація;

Керівництво;

Рекламний проспект;

Серія ілюстрацій;

Казка;

Довідник;

Словник;

Порівняльно-порівняльний аналіз;

Стаття;

Сценарій

Віртуальна екскурсія;

Збірник творів;

Щоденник подорожей;

Глави з неіснуючого підручника

Web-сайт;

Аналіз даних соціологічного опитування;

Атлас;

Бізнес-план;

Кінофільм;

Відеокліп;

Електронна газета;

Електронний журнал;

Законопроект;

Мапа;

Колекція;

Дизайн - макет

 

 

Застосування набутих знань

Метод «Броунівський рух»

         Розкриття сутності кожного виду навчальних проектів за провідною діяльністю.

         Всі учасники отримують одну з карток з характеристикою проектів ( Новые педагогические и информационные технологии в системе образования/ Под ред. Е.С. Полат - М., 2000);

       Діяльність учнів спрямовується на вирішення проблеми, результат якої заздалегідь невідомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень: постановка проблеми; формулювання гіпотези; планування та розробка дослідницьких дій; збір інформації, її аналіз та узагальнення; підготовка та оформлення результату проекту; публічна презентація результату; рефлексія, висновки.

 

     Домінуючим аспектом проекту є відповідне оформлення та презентація результату. Такі проекти не мають чіткої структури спільної діяльності учасників; вона намічається залежно від жанру кінцевого результату та його представлення. Однак оформлення результату проекту потребує чіткої структури обраної форми у вигляді сценарію, статті, репортажу та ін..

 

    Учасники беруть на себе певні ролі, які обумовлені характером та змістом проекту. У проекті імітуються соціальні або ділові відносини засобами гри. Результати роботи намічаються на початку, проте повністю виявляються лише у самому кінці. Структура проекту залишається несталою до завершення роботи.

 

       Проект має визначену структуру взаємодії учасників, кожен з яких виконує певну функцію. Проект має чітко визначений результат, який обов’язково зорієнтований на соціальні інтереси самих учасників, він спрямований на впровадження в практику.

 

       Проект спрямований на збір інформації про який-небудь об’єкт, явище. Передбачається ознайомлення широкого загалу з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проект має визначену структуру:   формулювання мети, робота з різноманітними джерелами інформації, обробка матеріалів, оформлення результату, його презентація. Проте у ході роботи припускається корекція структури проекту.

        

         Кожен учасник за характеристикою визначає вид проекту і сідає за стіл з відповідною карткою:

           ТВОРЧІ ПРОЕКТИ                                

 

ДОСЛІДНИЦЬКО-ПОШУКОВІ ПРОЕКТИ              

 

РОЛЬОВІ ( ІГРОВІ )            ПРОЕКТИ                    

 

    ОЗНАЙОМЛЮВАЛЬНО-ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЕКТИ        

 

ПРИКЛАДНІ ПРОЕКТИ   


 

        

Метод « Програмований контроль »

Виявлення учасників , які помилилися у визначенні виду проекту. Кожен учасник перевіряє правильність зробленого вибору за умовною позначкою, вміщеною на зворотньому боці отриманої картки – вона повинна співпадати з позначкою , вміщеною на зворотньому боці картки на столі. Вчителі, які зробили правильний вибір , утворюють робочу групу, а ті, які помилилися, знаходять свою.

Метод «Струмок ідей»

         Висування творчих ідей щодо тематики навчальних проектів по певному навчальному предмету; їх характеристика з опорою на класифікацію; прогнозування можливих результатів проектної діяльності учнів:

-         кожна група протягом п’яти хвилин добирає тему, класифікує проект, пропонує певну форму представлення результату;

-         для презентації колективної ідеї в кожній групі обирається спікер, доповідь якого триває, доки спливає пісок у пісочному годиннику; годинник передається з однієї групи в іншу.

 

Слайд 6

Пошуковий - визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.

Аналітичний - аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту,  побудова алгоритму діяльності. Покрокове планування роботи

Практичний - виконання запланованих кроків.

Презентаційний - оформлення остаточних результатів,

підготовка і проведення презентації, «захист» проекту.

Контрольний - аналіз результатів, корекція, оцінка, якості проекту, рефлексія.

 

Прес – метод

Встановлення змісту діяльності учасників навчального проекту на кожному його етапі.

Кожна група протягом 10 хвилин обговорює та виокремлює зміст роботи вчителя і учня на кожному етапі роботи над навчальним проектом

Аналіз і обговорення отриманих результатів ( фронтально ) , їх узагальнення у вигляді таблиці.

 

Етап роботи над проектом

Діяльність   учителя

Діяльність учня

Пошуковий

Пропонує тематичне поле.

Мотивує учнів до обговорення.

Спостерігає за процесом обговорення і допомагає сформулювати проблему.

Консультує учнів під час постановки мети, при необхідності коригує її формулювання.

Обговорює тему.

Визначає свої потреби.

Приймає у складі групи (або самостійно) рішення з приводу теми проекту та аргументує свій вибір.

Шукає суперечності, формулює (можливо, за допомогою вчителя) проблему.

Формулює (індивідуально або в результаті обговорення в групі) мету проекту.

Аналітичний

Спрямовує процес пошуку інформації учнями (при необхідності допомагає визначити коло джерел інформації, рекомендує експертів).

Пропонує учням різні варіанти і способи зберігання та систематизації зібраної інформації.

Організовує процес аналізу альтернативних рішень.

Організовує процес контролю (самоконтролю) розробленого плану діяльності і ресурсів.

Проводить пошук, збір, систематизацію та аналіз інформації.

Здійснює вибір.

Здійснює процес планування.

Оцінює ресурси.

Визначає своє місце (роль) у проекті.

Представляє продукт своєї (групової) діяльності на даному етапі.

Проводить оцінку (самооцінку) результатів даного етапу роботи.

Практичний

Спостерігає.

Контролює дотримання правил техніки безпеки.

Стежить за дотриманням часових рамок етапів діяльності.

Відповідає на запитання учнів.

Виконує заплановані дії самостійно, у групі або комбінованому режимі.

Здійснює поточний самоконтроль і обговорює його результати.

При необхідності консультується з учителем (експертом).

Презентаційний

Організовує презентацію.

Продумує і реалізує взаємодію з батьками.

При необхідності консультує учнів з питань підготовки презентації.

Виступає як експерт.

Вибирає (пропонує) форму презентації.

Готує і проводить презентацію.

При необхідності консультується з учителем (експертом).

Виступає в якості експерта, тобто задає питання і висловлює критичні зауваження (під час презентації інших груп \ учнів).

Контрольний

Оцінка зусиль учнів, їх креативності, якості використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу учасників

Колективне обговорення.

Самооцінка результатів і процесу дослідження за встановленими критеріями

 

 Слайд 6

Критерії оцінки проектних робіт:

  • самостійність роботи над проектом;
  • актуальність і значущість теми;
  • повнота розкриття теми;
  • оригінальність вирішення проблеми;
  • презентація змісту проекту;
  • використання засобів наочності, технічних засобів;
  • відповіді на запитання в ході презентації або захисту проекту

Підведення підсумків семінару - тренінгу

  • · Кожному учаснику семінару вручається брошура «Проектне портфоліо».
  • · Метод « Відкритий мікрофон »

Учасники висловлюють враження від семінару та побажання організаторам.


Грудень 2011

Психолого-педагогічний семінар "Складові ефективної діяльності вчителя в школі"

Лютий 2012

Психолого-педагогічний семінар "Підвищення педагогічної майстерності та психологічної компетентності - запорука для розвитку й самореалізації особистості вчителя"

24 лютого 2022 року на світанку росія напала на Україну по всій довжині спільного кордону, від Луганська до Чернігова, а також із території Білорусі й окупованого Криму.