Семінар-тренінг "Методика організації проектної діяльності учнів"
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені якосновні в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.
Тема семінару - тренінгу: Методика організації проектної діяльності учнів
Мета: Ознайомити учасників семінару з сутністю поняття «навчальний проект», видовою характеристикою, структурою та сутністю кожного етапу роботи над проектом, застосовуючи інтерактивні методи навчання; презентувати досвід роботи школи у застосуванні методу проектів.
Хід роботи
Презентація теми семінару-тренінгу
Ознайомлення учасників семінару – тренінгу із метою заняття
Метод «Очікування»
Усвідомлення учасниками семінару-тренінгу особистих очікувань від заняття.
Після оголошення теми кожному учаснику пропонується:
- описати кількома словами на «картках-краплинах» свої очікування щодо заняття;
- приклеїти картки на «плакат-хмаринку», коментуючи свої записи.
Теоретичний блок
( з використанням презентації Microsoft Office PowerPoint )
Слайд 1
Розкриття понять «проект», « навчальний проект», ознаки проекту, типологія та форма презентації результату.
Навчальний проект — це форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу (за А. Хуторським);
Навчальний проект - це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність учнів-парт-нерів, яка має спільну мету, узгоджені методи, засоби діяльності, спрямована на досягнення спільного результату з розв'язання певної проблеми, яка має значущість для учасників проекту (за М. Бухаркіною).
Слайд 2
Які компетентності дозволяє сформувати застосування методу проектів?
Слайд 3
Які основні вимоги пред'являються до навчальних проектів?
Слайд 4
Які види навчальних проектів існують в освітній практиці?
за домінуючою діяльністю:
— дослідницькі,
— пошукові,
— творчі,
— рольові,
— прикладні,
— ознайомлювально-орієнтовані,
— інформаційні тощо;
за предметно-змістовою галуззю:
— монопредметні,
— міжпредметні,
— позапредметні (надпредметні);
за характером координації:
— з безпосередньою координацією,
— з прихованою координацією;
за характером контактів:
— серед дітей однієї вікової групи (класу),
— серед учнів школи, району, міста, країни, світу;
за кількістю учасників проекту:
— індивідуальні,
— парні,
— групові;
за тривалістю:
— короткострокові (2-6 годин),
— середньої тривалості (від тижня до місяця),
— довгострокові (від місяця до кількох місяців).
Слайд 5
Як може бути представлений «кінцевий продукт» проектної діяльності учнів?
Модель; Музичний твір; Мультимедійний продукт; Пакет рекомендацій; Лист до ... ; Прогноз; Публікація; Керівництво; Рекламний проспект; Серія ілюстрацій; Казка; Довідник; Словник; Порівняльно-порівняльний аналіз; Стаття; Сценарій |
Віртуальна екскурсія; Збірник творів; Щоденник подорожей; Глави з неіснуючого підручника Web-сайт; Аналіз даних соціологічного опитування; Атлас; Бізнес-план; Кінофільм; Відеокліп; Електронна газета; Електронний журнал; Законопроект; Мапа; Колекція; Дизайн - макет
|
Застосування набутих знань
Метод «Броунівський рух»
Розкриття сутності кожного виду навчальних проектів за провідною діяльністю.
Всі учасники отримують одну з карток з характеристикою проектів ( Новые педагогические и информационные технологии в системе образования/ Под ред. Е.С. Полат - М., 2000);
Діяльність учнів спрямовується на вирішення проблеми, результат якої заздалегідь невідомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень: постановка проблеми; формулювання гіпотези; планування та розробка дослідницьких дій; збір інформації, її аналіз та узагальнення; підготовка та оформлення результату проекту; публічна презентація результату; рефлексія, висновки. |
Домінуючим аспектом проекту є відповідне оформлення та презентація результату. Такі проекти не мають чіткої структури спільної діяльності учасників; вона намічається залежно від жанру кінцевого результату та його представлення. Однак оформлення результату проекту потребує чіткої структури обраної форми у вигляді сценарію, статті, репортажу та ін.. |
Учасники беруть на себе певні ролі, які обумовлені характером та змістом проекту. У проекті імітуються соціальні або ділові відносини засобами гри. Результати роботи намічаються на початку, проте повністю виявляються лише у самому кінці. Структура проекту залишається несталою до завершення роботи. |
Проект має визначену структуру взаємодії учасників, кожен з яких виконує певну функцію. Проект має чітко визначений результат, який обов’язково зорієнтований на соціальні інтереси самих учасників, він спрямований на впровадження в практику. |
Проект спрямований на збір інформації про який-небудь об’єкт, явище. Передбачається ознайомлення широкого загалу з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проект має визначену структуру: формулювання мети, робота з різноманітними джерелами інформації, обробка матеріалів, оформлення результату, його презентація. Проте у ході роботи припускається корекція структури проекту. |
Кожен учасник за характеристикою визначає вид проекту і сідає за стіл з відповідною карткою:
ТВОРЧІ ПРОЕКТИ |
ДОСЛІДНИЦЬКО-ПОШУКОВІ ПРОЕКТИ |
РОЛЬОВІ ( ІГРОВІ ) ПРОЕКТИ |
ОЗНАЙОМЛЮВАЛЬНО-ІНФОРМАЦІЙНІ ПРОЕКТИ |
|
Метод « Програмований контроль »
Виявлення учасників , які помилилися у визначенні виду проекту. Кожен учасник перевіряє правильність зробленого вибору за умовною позначкою, вміщеною на зворотньому боці отриманої картки – вона повинна співпадати з позначкою , вміщеною на зворотньому боці картки на столі. Вчителі, які зробили правильний вибір , утворюють робочу групу, а ті, які помилилися, знаходять свою.
Метод «Струмок ідей»
Висування творчих ідей щодо тематики навчальних проектів по певному навчальному предмету; їх характеристика з опорою на класифікацію; прогнозування можливих результатів проектної діяльності учнів:
- кожна група протягом п’яти хвилин добирає тему, класифікує проект, пропонує певну форму представлення результату;
- для презентації колективної ідеї в кожній групі обирається спікер, доповідь якого триває, доки спливає пісок у пісочному годиннику; годинник передається з однієї групи в іншу.
Слайд 6
Пошуковий - визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, постановка мети, обговорення методів дослідження.
Аналітичний - аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту, побудова алгоритму діяльності. Покрокове планування роботи
Практичний - виконання запланованих кроків.
Презентаційний - оформлення остаточних результатів,
підготовка і проведення презентації, «захист» проекту.
Контрольний - аналіз результатів, корекція, оцінка, якості проекту, рефлексія.
Прес – метод
Встановлення змісту діяльності учасників навчального проекту на кожному його етапі.
Кожна група протягом 10 хвилин обговорює та виокремлює зміст роботи вчителя і учня на кожному етапі роботи над навчальним проектом
Аналіз і обговорення отриманих результатів ( фронтально ) , їх узагальнення у вигляді таблиці.
Етап роботи над проектом |
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
Пошуковий |
Пропонує тематичне поле. Мотивує учнів до обговорення. Спостерігає за процесом обговорення і допомагає сформулювати проблему. Консультує учнів під час постановки мети, при необхідності коригує її формулювання. |
Обговорює тему. Визначає свої потреби. Приймає у складі групи (або самостійно) рішення з приводу теми проекту та аргументує свій вибір. Шукає суперечності, формулює (можливо, за допомогою вчителя) проблему. Формулює (індивідуально або в результаті обговорення в групі) мету проекту. |
Аналітичний |
Спрямовує процес пошуку інформації учнями (при необхідності допомагає визначити коло джерел інформації, рекомендує експертів). Пропонує учням різні варіанти і способи зберігання та систематизації зібраної інформації. Організовує процес аналізу альтернативних рішень. Організовує процес контролю (самоконтролю) розробленого плану діяльності і ресурсів. |
Проводить пошук, збір, систематизацію та аналіз інформації. Здійснює вибір. Здійснює процес планування. Оцінює ресурси. Визначає своє місце (роль) у проекті. Представляє продукт своєї (групової) діяльності на даному етапі. Проводить оцінку (самооцінку) результатів даного етапу роботи. |
Практичний |
Спостерігає. Контролює дотримання правил техніки безпеки. Стежить за дотриманням часових рамок етапів діяльності. Відповідає на запитання учнів. |
Виконує заплановані дії самостійно, у групі або комбінованому режимі. Здійснює поточний самоконтроль і обговорює його результати. При необхідності консультується з учителем (експертом). |
Презентаційний |
Організовує презентацію. Продумує і реалізує взаємодію з батьками. При необхідності консультує учнів з питань підготовки презентації. Виступає як експерт. |
Вибирає (пропонує) форму презентації. Готує і проводить презентацію. При необхідності консультується з учителем (експертом). Виступає в якості експерта, тобто задає питання і висловлює критичні зауваження (під час презентації інших груп \ учнів). |
Контрольний |
Оцінка зусиль учнів, їх креативності, якості використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу учасників |
Колективне обговорення. Самооцінка результатів і процесу дослідження за встановленими критеріями |
Слайд 6
Критерії оцінки проектних робіт:
Підведення підсумків семінару - тренінгу
Учасники висловлюють враження від семінару та побажання організаторам.
Психолого-педагогічний семінар "Складові ефективної діяльності вчителя в школі"
Психолого-педагогічний семінар "Підвищення педагогічної майстерності та психологічної компетентності - запорука для розвитку й самореалізації особистості вчителя"